Olvastad már?

Egészség

Így étkezz túlzott gyomorsav-termelődés ellen!

Így étkezz túlzott gyomorsav-termelődés ellen!

Görcsös fájdalmat érzel étkezések után? Ideje megreformálni a táplálkozásod!

Váczy Anikó
2013. 02. 08.



A gyomorsav jelenléte szükséges ahhoz, hogy az élelmiszereket meg tudjuk emészteni, de a sav túlzott jelenléte kellemetlen és veszélyes lehet. A tünetek általában evés után jelentkeznek. Bélgázok és hányinger is kísérheti az égő érzetet, amely egészen a gyomortól a nyelőcsőig kisugárzik. Gyulladás keletkezik, amely gyomorfekéllyé is alakulhat, ha nem diétázunk, és nem kezeljük megfelelően savlekötő gyógyszerekkel.

A diéta lényege, hogy olyan táplálékokat fogyasszunk, amelyek csökkentik a sav képződését. Kerüld a fűszeres, zsíros ételeket, az édességet, a szénsavas italokat, az alkoholt és a kávét.

Egyél többször keveset!

A napi többszöri kis étkezés nemcsak az anyagcserére, de a gyomorra is jó hatással van. A bőséges étkezés magával vonja a savvisszaáramlást, viszont érezhetően könnyebbé válik emésztés, ha kis adagokat eszel elosztva. Figyelj arra, hogy egyik nap se hagyd ki a reggelit! Nemcsak a napi ötszöri-hatszori étkezés betartása a fontos, hanem maga az étkezés módja is. A kapkodva, gyorsan bekapott falatok ugyanis szintén felelősek a reflux kialakulásáért. Mindig nyugodt környezetben, asztalnál étkezz, és alaposan rágj meg minden falatot.

Kerüld a jéghideg és a forró ételeket, italokat!

Az ételek és italok hőmérsékletében is tartózkodj a szélsőségektől, ezek ugyanis irritálják a gyomrot. Várd meg, míg kihűl a teád és az ételeket se fogyaszd el rögtön, ahogy elkészülnek. A hűtőből pedig érdemes előre kivenni az élelmiszert, hogy kicsit megmelegedjen. A mikróban melegített ételek fogyasztása még jobban megterheli a gyomrot, így ha teheted, inkább gázon melegítsd az ételt. 

Fogyassz sok tejterméket!

A tejtermékek fogyasztása nagyon fontos, a fehérjedús ételek kimondottan kedvező hatásúak. Korlátlanul fogyasztható a túró, a tej, a natúr joghurt, de a kaukázusi kefir is hatásos. Helyrehozzák a bélflórát, így csökkentik a kellemetlen fájó, maró érzetet a gyomorban.

Egyél sok komplex szénhidrátot!

Ha sok a gyomorsavad, semmiképp se folytass szénhidrátszegény diétát! Fontos a teljes kiőrlésű pékáruk és kekszek, a pászka, a barnarizs, a köles, a hajdina és a krumpli rendszeres fogyasztása, mert ezek kiváló savlekötők. Érdemes zabpehelyből zabkását készíteni, állagának köszönhetően ugyanis bevonja a gyomor nyálkahártyáját, ezáltal védve azt.

Igyál gyógyvizet!

A szénsavas italok nagyon savasítanak, így kizárólag szénsavmentes ásványvizet fogyassz! A vizet érdemes egész nap kortyolgatni, mivel a folyadékok átlagban csak 20-25 percig tartózkodnak a gyomorban, így savlekötő jótékony hatásuk is csak rövid ideig tart. A gyógyvizek közül az alkalikus vizeket érdemes alkalmazni kúra jelleggel. A Salvus gyógyvíz (bükkszéki) a leghatásosabb, de ajánlható még a balfi, a gyulai, a gyopáros fürdői és a fonyódi is. 

Válogasd meg a gyümölcsöket!

Az egészséges életmód hívei bőséges gyümölcs és zöldség fogyasztásra bíztatnak. Gyomorsav túltengés esetén azonban egyáltalán nem mindegy, hogy milyen gyümölcsöt eszünk. Általánosságban elmondható, hogy a savas gyümölcsöket kell kerülni. Egyáltalán nem ajánlottak a citrusfélék (a citrom, a grapefruit, a narancs) és a meggy. Jó hatású viszont az alma, a banán, a körte, az áfonya és a barack fogyasztása. 

Válaszd az instant kávét!

A legjobb, ha teljesen elhagyod a kávét, mivel fokozza a gyomorsavképződést. Ha alacsony a vérnyomásod, rossz a keringésed, vagy nagyon fáradékony vagy, és nem szívesen mellőznéd kedvenc italod, akkor igyál instant kávét sok tejjel, mert az kevésbé terheli meg a gyomrot és a szívet is.

Fotó: Profimedia – Red Dot

Olvass tovább!

 
Álom doktor
Stephen King
Online ár:
3672 Ft

Eredeti ár: 4590 Ft
20% megtakarítás
További könyvajánlatok: Még több könyv