Ronthatja a látást a C-vitamin?

bullet
2010. 02. 08.

Állatkísérletes megfigyelések arra utaltak, hogy a nagy adagban szedett C-vitamin fokozza a szürkehályog kialakulását, de a legújabb vizsgálatok tanúsága szerint ez a korosodó hölgyek szemére is vonatkozik. Svéd kutatók adatait az American Journal of Clinical Nutrition közölte.


A C-vitamin egyik legnépszerűbb táplálékkiegészítő, melynek folyamatos szedését szinte minden kóros állapot gyógyítására ajánlanak. Az utóbbi években viszont több nagy vizsgálat arra utalt, hogy ez legfeljebb akkor igaz, ha valamilyen, súlyos betegség miatt valakinek C-vitamin hiánya van.

Tovább bonyolították a helyzetet a nagy adag C-vitamint tartalmazó tablettákkal végzett állatkísérletek, melyek azt jelezték, hogy az ilyen kezelés gyorsítja az életkor előrehaladásával egyébként is megjelenő szürkehályog kialakulását. Susanne Rautiainen és munkatársai ezért ki akarták deríteni, hogy ez a megfigyelés mennyire igaz emberre is.

Svédországban 1997 és 2005 között 24 593 korosodó hölgyet vizsgáltak mammográfiával. Az emlőrák szűrése mellett a nők igen részletes táplálkozási és gyógyszerszedési adatait is följegyezték, illetve azokat az információkat ugyancsak beszerezték, hogy kinek volt szüksége hályogműtétre a nyolc év során.

Kiderült, hogy azokhoz képest, akik soha nem szedtek C-vitamint, vagy olyan multivitamin készítményt, mely C-vitamint is tartalmazott, az éveken át rendszeresen C-vitamint szedők sokkal gyakrabban és előbb kerültek szürkehályog miatt szemműtétre. A 65 évesnél idősebb nők szemlencséje 38 százalékkal gyakrabban elszürkült, ha valamilyen formában C-vitamin készítményt kaptak. 

Még aggasztóbb adatokat jelzett, hogy azoknak, akik hormonkezelésben is részesültek és szedték a C-vitamint, 56 százalékkal nagyobb lett a szürkehályog esélye, mint a vitaminkészítményt nem fogyasztóknak. Ennél is kockázatosabbnak bizonyult a mellékvesehormonnal kezeltek és C-vitamint szedők szemészeti állapota. 

Évekkel ezelőtt már történt vizsgálat Ausztráliában, mely ugyancsak nem tudta bizonyítani különféle vitaminok, és egyéb, igen egészségesnek mondható antioxidánsoknak a szürkehályog kifejlődését megelőző, kedvező hatását. A svéd tanulmány még jobban megerősíti azt az igazságot, hogy a legtöbb vitamin alkalmazása csak akkor előnyös, ha ténylegesen vitaminhiány állapota alakul ki.

Forrás: MTI

 


- év





csak fényképesek
album nézet

Belépés
Név:
Jelszó:
Katalógusok
Milyen helyszínt keresel?
Hétköznapi extra ajánlat
Hétköznapi extra ajánlat

7 500 Ft/fő/éj
Húsvét a Szidóniában
Húsvét a Szidóniában

26 600 Ft/fő/éj
Tavaszi hangulat Parádfürdőn
Tavaszi hangulat Parádfürdőn

9 000 Ft/fő/éjtől
Született feleségek csomag
Született feleségek csomag

24 900 Ft/fő/2 éjszaka
Tóparti ébredés Velencén
Tóparti ébredés Velencén

34 800 Ft/főtől
Wellness Hétköznapok
Wellness Hétköznapok

29 900 Ft/fő/4 éj
2010 Évköszöntő akció
2010 Évköszöntő akció

22 900 Ft/fő/2 ágyas szobában
Partnereink:
Nok Lapja Cafe wellness nőklapja esküvő Startlap Hírstart cosmopolitan.hu Storyonline
Add ezt az oldalt a Startlaphoz! Storyonline
Impresszum Felhasználási feltételekAdatvédelemMédiaajánlatSanoma BudapestElőfizetésÍrj nekünk!SúgóRSS RSS