Olvastad már?

Táplálkozás és diéta

2 hét alatt 6 kiló a Scarsdale-diétával

A túlsúly hátterében gyakran a túlzott mennyiségű zsiradék- és szénhidrátfogyasztás áll. A szénhidrátszegény, úgynevezett low carb diéták kiküszöbölik ezt a hibát. Ha a gyors megoldások híve vagy, vesd be a Scarsdale-diétát!

2008. 03. 03.



A low carb diéták közé sorolható a hosszú ideig nagy népszerűségnek örvendő Atkins-módszer, az engedékenyebb Zóna-diéta, a South-Beach-diéta vagy a glikémiás indexen alapuló GI-diéta. Ide tartozik a szuperintenzív Scarsdale-diéta is, amely kéthetes időszakában a zsírlebontási folyamatok felgyorsítására helyezi a hangsúlyt.

Hogyan működik?

A Scarsdale-diétát a nyolcvanas években kezdte alkalmazni egy amerikai szívgyógyász, Herman Tarnower. Pácienseinek olyan menüt állított össze, amellyel felgyorsítható a szervezet zsírlebontási folyamata. A kúra 14 nap alatt 6-8 kg-os súlycsökkenést eredményezett.
A diéta szinte teljesen nélkülözi a zsiradékokat és a szénhidrátokat, így csökkentett kalóriabevitel mellett, mozgás nélkül is lefaraghatók a fölösleges kilók. A kéthetes időszak alatt főszerepet játszanak a zsírégető ételek és a nátriumban szegény zöldségek. A diéta meglehetősen kötött, sok lemondással jár, ugyanakkor „családbarátnak” tekinthető. A fogyókúrázónak nem kell ugyanis külön étrenden élnie, a reggeli kivételével a család többi tagjával együtt eheti ugyanazt a húsételt, csak a tiltott falatoktól – ami alatt elsősorban a hagyományos köretek értendők – kell távol tartania magát.
A diéta alatt tilos a zsíros tejtermék, a csokoládé, a fehér rizs, a burgonya, az édesség, a fehér liszt, a cukor és az alkohol fogyasztása. Ajánlott minél több frissen facsart gyümölcs- és zöldséglevet inni, és nagy mennyiségben zöldséget és gyümölcsöt enni.

Kiknek ajánlott?

Mivel rövid idő alatt látványos eredményt ígér, annak érdemes belevágnia, akit szorít az idő, és szeretne rövid idő alatt megszabadulni a fölösleges kilóitól. A meglehetősen egyoldalú táplálkozás miatt azonban semmiképpen sem ajánlott kipróbálniuk a várandós és szoptatós anyáknak, valamint a fejlődésben lévő fiataloknak!

Hogyan alkalmazd?

  • A diéta alatt igyál meg naponta legalább 4x3 dl szénsavmentes ásványvizet.
  • A kávé és a feketetea fogyasztása megengedett, a cukor helyett azonban használj édesítőszert.
  • Az ételek ízesítésében bátran felhasználhatod a következő, majdnem nullkalóriás, a zsírégetést serkentő ízesítőket: bors, borecet, citrom, zöld fűszernövények, szójaszósz, Worchestershire-szósz, mustármag, kevés só.
  •  Az adagok nincsenek behatárolva, a megadott ételből bármennyit ehetsz, persze, azért nem kell pukkadásig tömni a hasat!
  • Le kell mondanod a nassolásról. Ha megéhezel a főétkezések között, akkor csak friss zellerszálat vagy sárgarépát rágcsálhatsz, esetleg megehetsz egy nátriumszegény zöldségekből készült erőlevest.
  • A saláták elkészítésénél ne használj olajat vagy majonézt. Csak citrommal vagy borecettel, illetve sóval, borssal, zöldfűszerekkel ízesíthetsz.
  • A zöldségek párolásakor kerüld a vajat és a margarint!

Mintaétrend egy hétre

Reggeli (minden napra):

Grépfrút, egy szelet pirítós házi készítésű proteindús kenyérből (lásd a keretes anyagban) vagy teljes kiőrlésű lisztből készült kenyérből, kávé vagy tea édesítőszerrel (cukor, méz, tej és tejszín nélkül).
A diétához a grépfrút a legalkalmasabb gyümölcs, de néha helyettesíthető egy negyed friss ananásszal, fél mangóval, fél papayával vagy egy nagyobb szelet sárgadinnyével.

1. nap

Ebéd:
Egy szelet sovány marhahús vagy csirkemell, esetleg hal (grillezve, párolva, roston vagy fóliában sütve), paradicsomsaláta.
Kávé / tea / citromos szódavíz / ásványvíz.

Vacsora:
Roston sült hal és zöldsaláta vegyes zöldségekkel.
Egy grépfrút / negyed friss ananász / fél mangó/ fél papaja / egy nagyobb szelet sárgadinnye.
Kávé / tea / citromos szódavíz / ásványvíz.
Az előírt vacsorát helyettesíthető: fél bögre sovány túró egy evőkanál sovány tejföllel elkeverve, bogyós gyümölcsökkel megszórva.

2. nap

Ebéd:
Gyümölcssaláta (szabadon választott gyümölcsökből).
Kávé / tea / citromos szódavíz / ásványvíz.

Vacsora:
Hamburgerhús párolt zöldségkörettel (pl. padlizsán, cukkini, brokkoli, kelbimbó, stb.).
Kávé / tea / citromos szódavíz / ásványvíz.

5 érv a módszer mellett
1. Gyors fogyás: hamar csúcsformába kerülhetsz vele.
2. Koffeinbomba: a kávé szerelmeseinek sem kell lemondaniuk kedvenc felpörgető szerükről.
3. Kötött étrend: nem kell azon törnöd a fejed, hogy mit egyél másnap, ráadásul az ételek könnyen elkészíthetőek.
4. Vegetáriánusoknak is ajánlott: A low carb típusú diéták közül kevés olyan van, amelyik megfelelne a hús nélkül élők igényeinek. A Scarsdale-diéta magas gyümölcs- és zöldségfogyasztást ír elő, ugyanakkor kevés túrót is engedélyez, ami jó hír a lakto-vegetáriánusoknak. A túrót (ha tejtermékeket sem fogyasztó vegán vagy) és a húst lecserélheted fehérjedús ételekre, például szójatermékekre (tofu, szójababcsíra, szójaszeletek, szójagranulátum), vagy más húspótló élelmiszerekre (búzahús). Ugyanakkor ebben a diétában nem ajánlott a babfélék és a borsófélék fogyasztása.
5. Sztárok által tesztelt: több híres sztármama is a low carb diéta segítségével szabadult meg a terhesség alatt rárakódott súlyfeleslegtől. Heidi Klum vagy Kate Hudson gyors karcsúsodásának titka a napi 1000-1500 kalóriás étrend sovány, fehérjedús húsokkal (csirke, pulyka, halak), tofuval és rengeteg zöldsalátával.

Ha szeretnél még többet megtudni a Scarsdale diétáról, lapozd fel a Wellness magazin márciusi számát!

PRÓBÁLD KI INGYENES ONLINE JÁTÉKAINKAT!